Съобщение на Медийния съвет относно влизането в сила на Европейския акт за свободата на медиите

Начало » Новини
08 Август 2025
Нова ера за медийната регулация в Европа: основните задължения по Европейския акт за свободата на медиите влизат в сила
–––

Медийният съвет и националните регулатори са подготвени да поемат новите си правомощия
8 август 2025 г. бележи важен етап за свободата на медиите в Европейския съюз, тъй като основните разпоредби на Европейския акт за свободата на медиите (ЕАСМ) официално започват да се прилагат. С изключение на мерките, свързани с правото на потребителите да персонализират своето медийно съдържание – планирани за 2027 г. – всички ключови задължения по ЕАСМ вече са приложими. Този новаторски регламент засилва свободата, независимостта и плурализма на медиите в целия ЕС.
ЕАСМ е законодателен акт, насочен към защита на демократичните ценности чрез насърчаване на устойчивостта и видимостта на достоверни, редакционно отговорни медии и новинарско съдържание. Той идва в момент на нарастваща поляризация и дезинформация, включително кампании, организирани извън Съюза, които подкопават европейските демокрации, и е отговор на предизвикателствата и заплахите за медийните организации и журналистите, които са изправени пред нарастващ политически, правен и икономически натиск.
ЕАСМ има за цел да противодейства на тези тенденции чрез конкретни и приложими мерки, както и чрез създаването на Медиен съвет – нов европейски независим консултативен орган, обединяващ националните регулаторни органи, който да координира техните действия, да обменя най-добри практики за последователно и ефективно прилагане на ЕАСМ и Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, както и да съветва Европейската комисия по въпросите на медийното регулиране.
Официално учреден на 10 февруари 2025 г., Медийният съвет вече е готов изцяло да поеме своите нови отговорности по ЕАСМ в ключови области:
• За да се справи с нарастващата концентрация на собствеността върху медиите в Европа, ЕАСМ въвежда обща рамка за оценка на концентрациите на медийния пазар от гледна точка на въздействието им върху редакционната независимост и медийния плурализъм. Медийният съвет може да издаде становище, когато концентрацията на медийния пазар е вероятно да засегне вътрешния пазар, след консултация с компетентния национален регулаторен орган. Освен това, при липса на оценка или консултация от страна на националния орган, Медийният съвет може да издаде становище по въпросната операция по собствена инициатива или по искане на Европейската комисия.
• Когато държава членка приеме регулаторна или административна мярка, която би могла да засегне медийния плурализъм и/или редакционната независимост и да окаже значително въздействие върху дейността на доставчиците на медийни услуги на вътрешния пазар, Медийният съвет има правомощието да изготви становище по тази мярка по собствена инициатива или по искане на Европейската комисия. Освен това, доставчици на медийни услуги, които са индивидуално и пряко засегнати от такива мерки, могат да поискат становище от Медийния съвет.
• За да се предотврати проникването на трети държави в европейското медийно пространство с пропагандни цели, Медийният съвет е компетентен да координира съответните мерки на националните регулаторни органи, свързани с разпространението или достъпа до медийни услуги с произход извън Съюза, които представляват сериозен и тежък риск за обществената сигурност. Медийният съвет ще приеме набор от критерии, които да подпомогнат националните регулаторни органи при справянето с тези предизвикателства по съгласуван начин.
• По отношение на много големите онлайн платформи (VLOPs), определени в Акта за цифровите услуги – като Meta, X или LinkedIn – ЕАСМ въвежда специфични гаранции за съдържанието, публикувано от независими и редакционно отговорни доставчици на медийни услуги. Ако деклариран доставчик на медийни услуги счита, че дадена платформа е премахнала или спряла неправомерно неговото съдържание, двете страни трябва да започнат конструктивен диалог, чийто резултат може да бъде съобщен на Медийния съвет, който има правомощие да издаде становище по случая.
Освен Медийния съвет, ЕАСМ въвежда задължения и за:
• Държавите членки – да гарантират редакционната независимост на медиите, действащи на тяхна територия, да осигурят стабилно и адекватно финансиране на обществените медии и да следват прозрачни процедури за назначаване и освобождаване на техните управителни съвети.
• Публичните органи – да споделят информация относно разходите си за държавна реклама. Публичните средства за държавна реклама се отпускат в съответствие с прозрачни, обективни, пропорционални и недискриминационни критерии от държавите членки, които трябва да се стремят да гарантират, че общият годишен публичен разход за държавна реклама се разпределя между широк кръг от доставчици на медийни услуги, представени на пазара.
• Доставчиците на медийни услуги – да разкриват структурата на собствеността си и финансирането си, което ще спомогне да се идентифицират доминиращите участници и да се ограничи скритото влияние и собственост.
• Доставчиците на системи за измерване на аудиторията – да гарантират, че техните системи за измерване на аудиторията и използваната от тях методология съответстват на принципите на прозрачност, безпристрастност, приобщаване, пропорционалност, недискриминация, съпоставимост и проверимост.
За да бъде ЕАСМ ефективно приложен, държавите членки трябва да гарантират, че националните им правни рамки са приведени в съответствие с разпоредбите на регламента и че националните регулаторни органи разполагат с необходимите човешки, технически и финансови ресурси и правомощия, за да изпълняват своите задължения по мониторинг и координация на национално равнище и в рамките на Медийния съвет.

„Успешното прилагане на ЕАСМ ще зависи от нашата колективна способност да превърнем неговите принципи в ефективна регулаторна практика. Работихме интензивно, за да положим основите за този преход. Сега призоваваме държавите членки да отговорят на това усилие, като гарантират, че националните органи разполагат с необходимите ресурси, за да изпълнят новите си отговорности.“
— Карлос Агилар, председател на Медийния съвет

Оригиналното съобщение: A new era for media regulation in Europe as the European Media Freedom Act's main obligations become applicable. - European Union


Съобщение на Медийния съвет относно влизането в сила на Европейския акт за свободата на медиите